3 Resepi Nasi Goreng Belacan (Mudah, Cepat Dan Sedap)


Nasi goreng memang menjadi kegemaran seluruh lapisan masyarakat, tidak kira lah kanak-kanak atau yang berusia. Nasi goreng juga boleh dimakan tidak kira masa dan mudah untuk membuatnya. Kali ini kami ingin kongsikan dengan anda resepi nasi goreng belacan.

Jom kita try!

1. Resepi Nasi Goreng Tumbuk Mak Mok

Bahan-bahan

Bahan Tumbuk 

  • Cili Kering
  • Bawang Besar 1 biji
  • Bawang putih 3 ulas
  • Belacan sikit( optional)
  • Ikan Bilis

Cara buat nasi goreng tumbuk mak mok

  1. Panaskan minyak. Masukkan bahan tumbuk tadi.
  2. Selepas itu, ada baki bahan tumbuk kat lesung tadi kan, masukkan air sikit, kacau  biar bersih, masukkan sekali dlm tumisan tadi(rahsia nasi goreng jdi sedap).
  3. Masukkan garam, tumis smpai garing.
  4. Masukkan nasi dan gaul rata & siap

Sumber: Burger Meleleh BP dari Masak Apa Hari Ni (MAHN)

 

2. Resepi Nasi Goreng Belacan/Ikan Bilis Tumbuk

Bahan-bahan

  • Nasi putih
  • Bawang kecil, bawang putih, cili merah, cili padi, ikan bilis dan belacan (semua ni kena tumbuk dengan lesung batu)
  • Telur sebiji dua, fish cake, nak letak udang pun boleh tapi biasanya mak letak ikan bilis dgn telur
  • Sayur kacang [email protected], carrot dan kobis dihiris halus
  • Garam secukup rasa
  • Daun sup untuk hiasan

Cara buat nasi goreng belacan

  1. Tumis bahan tumbuk tadi dengan sedikit minyak (minyak jangan banyak nanti nasi goreng berminyak tak sedap).
  2. Dah tumis bahan hingga agak garing masukkan fish cake, pecahkan telur biar telur seketika dan baru gaul.
  3. Masukkan sayur dan garam secukup rasa, kemudian masukkan nasi kacau hingga rata, siap untuk dimakan.

Sumber: Jaja Noriza dari Masak Apa Hari Ni (MAHN)

 

3. Resepi Nasi Goreng Belacan Thai Style

Bahan-bahan

Nasi

  • 2 mangkuk nasi putih
  • 1 labu bawang holland
  • Belacan agak2 sebesar ibu jari (bakar sedikit dan dihancurkan jadi serbuk)
  • 2sd sos tiram
  • sedikit serbuk pati [email protected] megi cukup rasa
  • garam secukup rasa
  • Sdkt minyak

Ayam goreng belacan

  • 300gm isi ayam- dipotong kecil2 @diblend
  • 1 labu bwg holland(dihiris)
  • 3 sb kicap
  • 2 sd sos tiram
  • Belacan sebesar ibu jari( dibakar sedikit dan dihancurkan jadi serbuk)
  • sedikit garam dan gula
  • Sedikit minyak

Hiasan

  • Potong nipis memanjang*
    *Timun
    *Mangga muda
    *Nenas
  • Cili api
  • Telur(dadar dan potong halus)
  • Udang kering @udang kepal merah di sangai dan perasakan dengan gula dan garam

Cara buat nasi goreng belacan thai style

Ayam goreng belacan

  1. Panaskan sedikit minyak (lebih kurang 3 sb) dan masukkan bawang.
  2. Kacau seketika dan masukkan ayam, belacan, goreng sehingga ayam masak, masukkan belacan kacau lagi sampai sebati, masukkan sos tiram dan kicap.
  3. Masukkan sedikit air dan goreng hingga kering.

Nasi Goreng 

  1. Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak( lebih kurang 3 sb) dan masukkan bawang yg dihiris. Goreng hingga wangi dan kekuningan.
  2. Masukkan belacan dan garam secukup rasa dan kacau rata.
  3. Masukkan serbuk pati ayam, nasi dan goreng sehingga nasi masak.
  4. Hidangkan panas bersama ayam goreng belacan, telur dadar yang telah dipotong nipis dan semua bahan hiasan tadi. Bagi yg suka makan pedas bolehlah ditambah cili api tambahan.

Sumber: Ruhil Samuel dari Masak Apa Hari Ni (MAHN)

 

Akhir kata

Mudah kan nak buat nasi goreng belacan. Jangan lupa untuk cuba di rumah.

Anda mencari resepi nasi goreng kampung yang mudah? Jom baca di sini, kami ada sediakan untuk anda

Leave a Comment