4 Resepi Jem Nenas (Ada Homemade & Inti Kek Gulung)

Resepi Jem Nenas

Anda mencari resepi jem nenas? Ye lah kalau beli di luar boleh tahan juga harganya, jadi kami cadangkan anda buat sendiri sahaja jem nenas. Di sini kami kongsikan resepi jem nenas untuk anda. Jom kita try! 1. Resepi Jem Nenas Bahan-bahan 4 cawn nenas (sukat yang dah diblend @ parut) 1 1/2 cwn gula pasir … Jom kita cuba →

4 Resepi Sambal Belacan (Pedas, Sedap dan Mudah)

Resepi Sambal Belacan

Orang melayu dengan sambal belacan memang tak dapat dipisahkan. Tak sah makan tiada sambal belacan, tak lengkap rasanya. Lagi pedas lagi terangkat nikmatnya kan? Untuk penggemar makanan pedas, kali ini khas untuk anda kami kongsikan resepi sambal belacan yang mudah ini. 1. Resepi Sambal Belacan Bahan-bahan Bawang merah, Bawang putih, Tomato, Cili api (merah/hijau), Lada … Jom kita cuba →

4 Resepi Tempoyak Durian (Ikan Patin & Sambal Bilis)

Resepi Tempoyak

Jika tiba musim durian, memang ramai yang menjual durian. Jika mempunyai kebun pula, durian sampai tak termakan. Selalunya jika ada lebihan durian atau buah durian yang telah rosak, mak-mak kita akan membuat tempoyak durian. Tempoyak durian ini setelah diperap lama boleh dijadikan pes makanan berkuah. Fuhh terliurkan? Jika terliur jom kami kongsikan resepi tempoyak untuk … Jom kita cuba →

4 Resepi Jelatah (Pelengkap Hidangan Nasi)

Resepi Jelatah

Tak lengkap rasanya jika makan nasi minyak atau nasi tomato tanpa jelatah. Nikmat makan bersama jelatah memang tak pandang kiri kanan dah. Resepi jelatah yang kami kongsikan ini cukup mudah nak buat tau. Jom baca.   1. Resepi Jelatah Timun dan Nenas Bahan-bahan Timun Nanas Carrot Bawang merah Cuka Gula Garam Cara buat Jelatah Timun … Jom kita cuba →

4 Resepi Pani Puri Mudah (Rahsia Cara Buat PaniPuri Sedap)

Resepi pani puri

Kalau tonton cerita Hindi atau Tamil, syok tengok mereka makan pani puri. Penuh satu mulut makan sebiji. Gabungan rasa masam manis pedas memang buat satu tak cukup. Resepi pani puri juga ada pelbagai jenis tetapi asas mereka tetap sama. Kami kongsikan beberapa resepi pani puri untuk anda cuba. Jom tengok. 1. Resepi Pani Puri Masala … Jom kita cuba →

4 Resepi Jantung Pisang (Enak Makan Bersama Nasi Panas)

Resepi Jantung Pisang

Jika anda penggemar jantung pisang, resepi yang kami ingin kongsikan ini khas untuk anda. Pelbagai resepi jantung pisang yang ada untuk anda cuba sendiri dirumah. Enak dimakan bersama nasi panas cukup menyelerakan menu lauk kampung ini. Jom kita try!   1. Resepi Jantung Pisang Goreng Belacan Bahan-bahan 1/2 biji jantung pisang 1 sb sos tiram … Jom kita cuba →

4 Resepi Gochujang (Pes Dan Masakan, Mudah Sahaja)

Resepi gochujang

Cochujang merupakan pes masakan yang penting dalam hidangan Korea. Pes ini ala-ala cili boh kita, yang banyak digunakan dalam pelbagai jenis masakan. Mempunyai rasa yang lengkap, gochujang ini boleh digunakan untuk taebokki, stew kimchi atau kimchi jigae. Pes ini agak unik kerana dibuat dengan menggunakan campuran tepung pulut dan bahan lain. Jom tengok resepi gochujang … Jom kita cuba →

3 Resepi Sambal Ayam Penyet (Sedap, Mudah & Pedas Berdesing)

Resepi Sambal Ayam Penyet

Tidak lengkap sesebuah hidangan ayam penyet tanpa sambal,  hal ini yang membuatkan ramai orang jatuh hati dengan menu ayam penyet. Jom kami ingin kongsikan resepi sambal ayam penyet yang mudah ini untuk anda. Jom kita tengok. 1. Resepi Sambal Ayam Penyet Ummph! Bahan-bahan 3 Biji bawang Besar 5 ulas bawang Putih 10bijj cili api hijau … Jom kita cuba →

3 Resepi Air Asam (Cara Buat & Masak Untuk Ikan Bakar)

Resepi air asam

Air asam enak dimakan dengan pelbagai lauk pauk yang ada seperti ikan cencaru, sotong dan pelbagai lagi. Sebenarnya pelbagai jenis resepi air asam yang ada telah diolah mengikut citarasa masing-masing. Paling penting lagi masam air kuah tersebut lagi memikat selera anda. Kali ini kami nak kongsikan beberapa resepi air asam untuk anda. 1. Resepi Air … Jom kita cuba →

3 Resepi Kimchi (Confirm Sedap & Halal, Nak Buat Pun Mudah)

Resepi kimchi

Makanan korea telah mendapat hati dikalangan rakyat malaysia sekarang ini. Antara yang cukup popular ialah kimchi. Kimchi boleh dimakan dengan pelbagai juadah sampingan yang lain. Kami ingin kongsikan beberapa resepi kimchi untuk anda. 1. Resepi Kimchi Soondubu Jjigae @ Soft Tofu Stew Bahan-bahan Soft tofu – 1 pack Kimchi – 2 senduk Cendawan shitake – … Jom kita cuba →

3 Resepi Yong Tau Fu (Dengan Sos, Sedap Macam Di Pasar Malam)

Resepi Yong Tau Fu

Antara makanan kegemaran rakyat Malaysia di pasar malam ialah yong tau fu. Kebiasaannya, gerai yong tau foo akan mempunyai barisan yang panjang. Kami kongsikan resepi yong tau fu untuk anda cuba di rumah. Jadi, selepas ini, tidak perlu beratur panjang lagi. Banyak lagi resepi yang sedap dan menarik dan mudah yang kami kongsikan. 1. Resepi … Jom kita cuba →

4 Resepi Kuah Kacang (Cara Buat Sedap, Masak Ada Santan)

Resepi kuah kacang

Kuah kacang merupakan hidangan wajib untuk dimakan bersama nasi impit semasa Hari Raya. Jika bukan musim Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha, kuah kacang juga kebiasaannya dimakan bersama sate. Resepi kuah kacang ini mempunyai beberapa jenis resepi, jadi kami kongsikan untuk anda dan anda boleh pilih mengikut citarasa anda. Jom kita tengok. 1. Resepi Kuah Kacang … Jom kita cuba →